Waarom is het zo moeilijk om mensen mee te krijgen?

Loes avatar
Waarom is het zo moeilijk om mensen mee te krijgen?

Op dit moment weet vrijwel iedereen dat er ‘iets’ is met het klimaat, en het overgrote deel van de mensen wil ook dat daar iets aan gedaan wordt. Toch doen we massaal te weinig. Kort gezegd: we Weten het wel. We Doen het vaak niet.

Het is ook erg lastig. In onze samenleving van vandaag is kiezen voor de klimaatvriendelijke optie meestal kiezen voor de moeilijke weg. Dat geldt net zo goed (en soms zelfs sterker) in de werkcontext. 

Bovendien is het best lastig om hier constructieve gesprekken over te voeren.
Ondanks onze goede bedoelingen belanden we in feitendiscussies, hebben we het idee dat we niet gehoord worden of voelen anderen zich aangevallen (ook als we dat absoluut niet zo bedoelen). Juist op het werk spelen vaak ook andere belangen mee, is er weinig tijd om rustig dingen uit te zoeken en is het vaak gemakkelijk om mee te gaan in business as usual. 

Terwijl een shift in bedrijven een enorme duw richting een klimaatvriendelijke samenleving kan geven! Op dit moment zien we vooral de linkerspiraal. We zouden willen dat deze de andere kant op draait.

Wat is er nodig om samen in actie te komen? 

Om van Weten naar Doen te komen, helpt het als we 

  • inzichten uit de gedragspsychologie kunnen toepassen – zodat we klimaatvriendelijker gaan werken, verder dan de herbruikbare mokken
  • de ernst van de klimaatcrisis zowel rationeel als emotioneel accepteren: bekend zijn met de basiskennis (oorzaken van de klimaatcrisis, effecten en ordegroottes van wat veel/weinig impact maakt) en dat ook emotioneel verwerkt hebben, zodat we ernaar kunnen handelen
  • leren omgaan met alle emoties die bewust en onbewust meespelen als het klimaatthema naar boven komt (ja, ook als we op het werk vooral rationele argumenten tegenkomen, dan juist is het zinvol om te leren werken met het emotionele brein)
  • leren omgaan met weerstand tegen verandering, of die nu uitgesproken is of niet
  • groepen kunnen én durven meenemen naar actie; faciliteren kun je leren!

Bij deze willen we het nogmaals benadrukken: Het kan. Je collega’s, partners en klanten meenemen naar actie. Zorgen dat je hier niet meer alleen in staat. Constructieve en verbindende gesprekken voeren over klimaatthema’s, zodat we anderen stap voor stap meenemen naar een duurzamer werkklimaat. 

Dat is precies waar we in een PLANT-traject van 6 tot 8 dagdelen mee aan de slag gaan.

Bijleren? Wij inspireren.

  • Waarom is het zo moeilijk om mensen mee te krijgen?

    Op dit moment weet vrijwel iedereen dat er ‘iets’ is met het klimaat, en het overgrote deel van de mensen wil ook dat daar iets aan gedaan wordt. Toch doen we massaal te weinig. Kort gezegd: we Weten het wel. We Doen het vaak niet. Lees meer

    Lees meer: Waarom is het zo moeilijk om mensen mee te krijgen?
  • ,

    De ecologische handafdruk

    De ecologische handafdruk Als het over klimaatvriendelijk leven gaat, denken veel mensen als eerste aan de fiets of het openbaar vervoer nemen, veggieburgers eten of zonnepanelen op je dak leggen. Daarmee verklein je je ecologische voetafdruk. Wat noodzakelijk is, soms wat lastig is en vrijwel altijd voldoening geeft.  En heel individueel.  Bij KlimaatContact geloven we… Lees meer

    Lees meer: De ecologische handafdruk
  • beslisboom

    De Grote Klimaatgesprekken-met- Weerstand-Beslisboom

    Ben je weleens terechtgekomen in een feitendiscussie waar je uit weg wilde rennen? Stond jij met je mond vol tanden toen er onverwacht – of verwacht – tegenstand kwam op jouw klimaatvriendelijk voorstel? Of ga je gesprekken over klimaatthema’s het liefst helemaal uit de weg omdat je vreest dat het toch niet tot een constructief… Lees meer

    Lees meer: De Grote Klimaatgesprekken-met- Weerstand-Beslisboom
  • Gespreksprincipe: Kies je moment

    Gespreksprincipe: Kies je moment We willen het hebben over timing. Want naast wat we zeggen als we een klimaatgesprek hebben, en hoe we dat doen, is ook wanneer van belang. Hier een kleine opfrisser: Wat: persoonlijke ervaringen en overwegingen – in plaats van inhoudelijke argumenten en feiten Hoe: (daar valt nog veel over te zeggen… Lees meer

    Lees meer: Gespreksprincipe: Kies je moment